top of page

Το AI στο μοντάζ

Updated: Feb 21

Τελικά κινδυνεύει η θέση εργασίας ενός μοντέρ από την άνθηση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης;


Παρακολουθώ συχνά τον Michael Cioni καθώς διατυπώνει πολύ καλά τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης σε ροές εργασίας που αφορούν το στάδιο της μετα-παραγωγής. Με αφορμή τόσο το βίντεο Will You Own A.I.? Or Will A.I. Own You, όσο και το σπότ απο την κατηγορία Branding & Design των βραβείων Ermis, μου γεννήθηκε η ανάγκη να εντοπίσω τους λόγους που το Α.Ι. δεν θα εισβάλει καταστροφικά στη θέση εργασίας μου ως μοντέρ.




AI: Κανείς δεν ξέρει τίποτα

Λαμβάνοντας υπόψιν, ότι η επεξεργασία οπτικοακουστικού υλικού είναι πάνω πάνω στην λίστα με τις θέσεις εργασίας που θα επηρεαστούν από την τεχνητή νοημοσύνη, είναι σημαντικό να περιγράψουμε ή και να ορίσουμε˙ τι πραγματικά εννοούμε όταν λέμε "επεξεργασία βίντεο" ή "μονταζ". Επεξεργασία με εμπειρία; Εξυπνάδα; Σοφία; Δημιουργική πρόθεση;


Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τη διατήρηση της δυνατότητας να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις του εκάστοτε έργου και τα δημιουργικά σχόλια των πελατών;


Δεν νομίζετε και εσείς, πως είναι δύσκολο να δημιουργηθεί από έναν αλγόριθμο και μόνο;


Εκτός εάν αναφερόμαστε σε μια επιφάνεια από κινούμενα οπτικοακουστικά μέσα δίχως τίποτα από τα παραπάνω. Τότε σίγουρα, μπορούμε να το αποκτήσουμε σήμερα δωρεάν από ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης.




Καρέ προς καρέ


Μία από τις πιο σημαντικές εργασίες ενός μοντέρ ή μιας μοντέζ είναι να παρακολουθεί κάθε καρέ σε αυτό που πρέπει να κάνει. Διαφορετικά, πώς αλλιώς μπορεί να αποφασίσει τι να πράξει έπειτα;


Ένας αλγόριθμος ΑΙ μηχανής που λαμβάνει μια παράγραφο κειμένου ως δεδομένα και επιστρέφει ενα "μονταρισμένο" βίντεο, δεν μπορεί να κρίνει την ποιότητα, την υποκριτική απόδοση, την ειλικρίνεια των συναισθημάτων ή τις συγκεκριμένες δημιουργικές ιδιότητες ενός πλάνου. Όλα αυτά προκύπτουν από τις ανθρώπινες αντιδράσεις. Το μοντάζ απαιτεί από έναν άνθρωπο μοντέρ/ζ να είναι ο αντιπρόσωπος του τελικού ανθρώπινου κοινού. Γιατί και οι δύο πρέπει να νιώσουν κάτι.!


«Το ανθρώπινο πρόσωπο είναι μια δήλωση για την ψυχή και τις λεπτές αλλαγές της, μπορεί κανείς να διαβάσει τις πιο λεπτές αποχρώσεις του αισθήματος που οι λέξεις και οι χειρονομίες δεν μπορούν να εκφράσουν. Οι σημασία του κινηματογράφου ως νέας μορφής τέχνης έγκειται στην ικανότητα να αναπαράγει αυτές τις μεταποιήσεις των εκφράσεων του προσώπου.» (Καρλ Ντράγιερ, 1932)

Ο μοντέρ ή η μοντέζ πρέπει να σκέφτεται, να αισθάνεται και να ανταποκρίνεται στην ιστορία καθώς δομείται, για να μπορεί να ξεκαθαρίσει τις επιλογές και τις παρεκκλίσεις μέσα στο έργο, ώστε να έχει νόημα για εκείνους για τους οποίους προορίζεται. Αυτό πραγματοποιείται αντλώντας από την τεχνογνωσία, τις δεξιότητες, τις εμπειρίες, τις απόψεις, τα γούστα και τις ικανότητες που κατέχουν οι μοντέρ.


Η τεχνητή νοημοσύνη προσπαθεί να μας υποσχεθεί ότι θα μπορέσουμε να έχουμε τα ίδια αποτελέσματα χωρίς την ίδια προσπάθεια. Απλώς πληκτρολογώντας λίγες γραμμές κείμενο και πατώντας το κουμπί "ΚΑΝΤΟ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ".


Όμως εμείς αναπτύσσουμε την κυριαρχία της τέχνης μας μόνο μέσω σκληρής δουλειάς, του πειραματισμού, της αποτυχίας, της εμπειρίας και της εσωτερικής αλλαγής. Της αλλαγής που ακολουθεί με την πάροδο του χρόνου σε κάθε επεξεργασία που εκτελούμε. Γίνεσαι μοντέρ/ζ που ξέρει να επεξεργάζεται μέσω της επεξεργασίας, δεν μπορείς να το προγραμματίσεις σε ένα μαγικό κουμπί.




Η χαρά της δημιουργίας


Παρακολουθώντας κάθε καρέ, γινόμαστε δημιουργοί για τη χαρά της δημιουργίας και όχι εξάγωντας περιεχόμενο κομμένο σε κλιπ που είναι χαμηλής προσπάθειας, χαμηλής ποιότητας και χαμηλής συναισθηματικής ικανοποίησης.


Ωστόσο, το ΑΙ είναι εκεί έξω, τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης είναι στα χέρια του εκάστοτε καλλιτέχνη και σίγουρα, είμαι ενθουσιασμένος όσο κανείς άλλος για τη δυνατότητα να επιταχύνω τα "δυσάρεστα" μέρη μιας εργασίας, όπως η ταξινόμηση και ο συγχρονισμός του υλικού, την βασική χρωματική διόρθωση ή τον καθαρισμός του ήχου κ.λπ.


Αλλά παρακολουθώντας καρέ προς καρέ μαθαίνω το υλικό ώστε να λαμβάνω δημιουργικές αποφάσεις. Αυτό το κάνω μέσω της κατηγοριοποίηση του υλικού, των επισημάνσεων σε αυτό με την χρήση marker, της επιλογής, της δημιουργίας στο μυαλό μου και στο timeline μου καθώς προχωρώ. Θέλω μια τεχνητή νοημοσύνη να με συντροφεύει σε χρονοβόρες και επαναλαμβανόμενες ενέργειες, ίσως και να παρακολουθεί επίσης κάθε καρέ, ώστε να μπορεί συστηματικά να "βρίσκει το κομμάτι που έχει κάποια σημασία", ώστε να μην χρειάζεται να σπαταλήσω χρόνο για να το βρω ξανά αργότερα.


Video analysis options in Final Cut Pro for Mac
Δυνατότητα ανάλυσης του πλάνου στο Final Cut Pro με χρήση ΑΙ αλγόριθμου



Χάσμα δεξιοτήτων


Η ιδέα της αρχής του χάσματος δεξιοτήτων είναι ότι, δεδομένου των περιορισμών του εκάστοτε έργου, κάθε διεργασία που ταιριάζει στην τρέχουσα παλέτα δεξιοτήτων μου και παράλληλα την λατρεύω, θα με ωθήσει να αφιερώσω χρόνο για να την κάνω μόνος μου ή να μάθω πώς να την κάνω. Αν δεν την εκτιμώ ιδιαίτερα και επίσης δεν είμαι καλό σε αυτή, θα προσλάβω έναν ειδικό για να την κάνει για μένα, επειδή θέλω εξαιρετικά και αξιόπιστα αποτελέσματα.


Όμως διεργασίες που είναι κοντά στο σύνολο των δεξιοτήτων μου και δεν εκτιμώ ιδιαίτερα, μπορώ κάλλιστα να χρησιμοποιήσω ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης ώστε να εκτελέσει την συγκεκριμένη διεργασία για λογαριασμό μου. Τέτοιες διεργασίες θα μπορούσε να είναι η αυτόματη απομαγνητοφώνηση ή η δημιουργία υποτίτλων, καθώς έχω την ικανότητα και την εμπειρία να κρίνω και να διορθώσω τα αποτελέσματα του ΑΙ εργαλείου.


Μια δεξιότητα για την οποία δεν γνωρίζω τίποτα και δεν είναι πολύτιμη για το έργο μου, πιθανότατα δεν θα έχει καμία επιτυχία το εργαλείο της τεχνητής νοημοσύνης, επειδή δεν έχω τη βάση για να μάθω πώς να κάνω το AI εργαλείο να δημιουργήσει οτιδήποτε αξιοπρεπές για μένα. Έτσι θα οδηγηθώ σε μια κακή εκτέλεση της διεργασίας, επιδεινώνοντας τη συνολική εργασία και κατ επέκταση ολόκληρο το έργο.



The cross of skills gap principle


Τέλος υπάρχει ένας ακόμη λόγος που δεν νομίζω ότι τα A.I. εργαλεία είναι απειλή για δημιουργικές θέσεις εργασίας όπως του μοντάζ. Για τους καλλιτέχνες η πράξη της δημιουργίας είναι ικανοποίηση. Το να παίζεις ένα όργανο είναι ικανοποίηση. Η συγγραφή ενός σεναρίου είναι ικανοποίηση. Η υποκριτική, η διεύθυνση φωτογραφίας, ο χρωματισμός, ο φωτισμός, το μοντάζ, η σύνθεση, η ηχογράφηση, η μίξη... όλα όλα αυτά είναι εργασίες που οι άνθρωποι χαίρονται να κάνουν.


Για το έργο που μου αρέσει να κάνω, δεν θα έχει ποτέ σημασία πόσο καλή δουλειά κάνει το A.I. Για μένα, ορισμένες εργασίες δεν αφορούν το αποτέλεσμα, αφορούν τη δημιουργική διαδικασία... την τέχνη... την τέχνη της δημιουργίας.. τη δημιουργία την ίδια.




 

Φιλμογραφία


136 views0 comments

Comments


bottom of page